31

 

نقش رسانه غرب، در مبارزه با مهدویت شیعی

پژوهشگر: ملیحه رمضانی مقدم

مقدمه

جهان غرب با استفاده از رسانه های فراگیر سعی می کند که مفاهیم مورد نظر خویش را در جهت بهره برداری خاص خود به مخاطبانش القا کند. مفاهیم دینی نیز از این قاعده مستثنی نیست چنان که امروزه در رسانه های نوشتاری و دیداری غرب شاهد القائات نادرست و سیاه نمایی های بسیار علیه اسلام و مفاهیم دینی- اخلاقی هستیم.

اندیشه مهدویت و انتظار منجی از دیرباز همواره در تمام جوامع اسلامی و غیر اسلامی بوده، به ویژه در جوامع اسلامی این واقعیت به گونه ای مشهود شده است که کسی نمی تواند به سادگی منکر آن گردد. متأسفانه در طول تاریخ، امر مقدس مهدویت دچار آسیب هایی بوده و هست و دستاویزی برای برخی از دشمنان اسلام شده است که جمله آنان یهودیان هستند آنها دستگاه های تبلیغاتی و اطلاع رسانی را بهترین وسیله و کارآمدترین ابزار بریا نابود ساختن دین پاک محمدی دیده اند و باید بگوییم که ما با جنگی رو به رو هستیم که بسیار سخت تر و وحشتناک تر از جنگ های کلاسیک است این جنگ، جنگ افکار و ارزش ها و اعتقادات و باورها است غربیان تلاش می کند افکار و اندیشه ها و ایده های ویرانگر خود را به هر روش ممکن با فیلم، کارتن، کتاب، روزنامه ... به مخاطب خود که عموماً کودکان و نوجوانان هستند القا کنند تا سرشت سالم و پاک ما را آلوده سازند و افکار ماده گرایی و الحادی در آن تزریق کنند و می خواهند اسلام و مسلمانان را نابود کنند آنها به بزرگان دین اسلام از جمله پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت ایشان حمله می کنند و این تنها یک علت دارد، آن هم هراس آنها از اینکه مؤمنان وارث زمین اند و این کاری است که امام مهدی (علیه السلام) که با آنها با کتابشان احتجاج می کند به انجام می رساند.

از این رو ضروری است که نقش رسانه های غرب را در مبارزه با مهدویت جدی گرفته ما همواره می بینیم که از شبکه های ماهواره ای برنامه های عریان گرایی و فسق و فجور پخش    می شود و برنامه های که منجی گرایی را ترویج می دهند و نقش انتظار و موعود را کم رنگ جلوه می دهند در این پژوهش سعی شده است که بر نقش دستگاه های اطلاع رسانی غرب بر ضد مهدویت تبیین شود.

کتابهای که تاکنون در این موضوع به چاپ رسیده بسیار محدود است.

هر چند هر کدام از آثار پیشین دارای مطالب مفیدی است اما هیچ کدام به صورت کامل و جامع به مسئله رسانه و مهدویت نپرداخته فقط به صورت خلاصه یا گذرا قسمتی از آثار خود را به آن اختصاص داده در صورتیکه در این پژوهش سعی شده اقداماتی را که غرب در زمینه تحریف- تخریب و جایگزینی انجام می دهد جمع آوری کرده را تا حدودی به صورت مدوّن و دسته بندی شده در این تحقیق گنجانده شود.

البته آثار استاد محمد صابر جعفری بسیار مفید و قابل استفاده است این پژوهشگر در آثار خود به نقش تحریف و تخریب و جایگزینی مهدویت پرداخته اما در مورد رسانه بر علیه مهدویت و تحت این عنوان به صورت جامع نپرداخته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مفهوم شناسی رسانه

الف: رسانه در لغت به معنای وسیله رساندن یا وسیله ارتباط جمعی است و همچنین رسانه را به عنوان مفهومی تعریف کرده اند که در معانی مختلف ارتباطی به کار می رود.[1]

به طور کلی می توان رسانه را به معنای هر وسیله ای دانست که داده ها و اطلاعات گوناگون از قبیل بینش ها منش ها و گرایش ها را به دیگران و یا جوامع، هدف را انتقال می دهد مانند: روزنامه ها، مجلات، رادیو، ماهواره، اینترنت[2]

 

انواع رسانه

1. رسانه های همگانی: عبارت از آن دسته وسیله ارتباطی که مورد توجه کثیر از مردم هستند.[3]

2. رسانه های عمومی: رسانه های که از پشتیبانی دولت بهره می برند ولی در مالکیت دولت نیستند و هزینه های خود را از طریق کمک های مردمی تأمین می کنند.[4]

3. رسانه های خصوصی: رسانه های که افراد، احزاب، گروهها، آن ها را ایجاد می کنند.[5]

4. رسانه سرد: وسایل ارتباطی سرد را وسایلی که افراد بسیاری را در ارتباط مشارکت      می دهند مانند سمینار یا نشست ها.

5. رسانه گرم: وسایل ارتباطی گرم شامل رادیو، سینما و کتاب می شود، مشارکت افراد به کمترین سطح می رسد.[6]

6. رسانه فراگیر:

خبرگزاری های بین المللی

شبکه های رادیویی و تلویزیونی

رسانه های کم تر فراگیر:

دائره المعارف های جهانی

مؤسسه های شرق شناسی

منبر کلیساها

موسسه های تبلیغاتی[7]

 

چگونگی تأثیر رسانه:

 در اثربخشی رسانه ها جهت ارائه مؤثر پیام و محتوا چهار عامل مهم و حیاتی وجود دارد:

منبع پیام «چه کسی» پیام را منتقل می کند.

ماهیت پیام «چگونه» ارائه می شود.

ویژگی های پیامگیر

پیام یا شرایط دریافت پیام[8]

 

رسانه های آسیب زا:

 رسانه های جمعی از قوی ترین و بارزترین ابزاری است که استکبار جهانی جهت مقابله با کشورهای جهان سوم به ویژه کشورهای اسلامی از آن استفاده نموده است. مجموعه ای که اکنون ابعاد جدیدتری به خود گرفته و با استفاده از وسایل ارتباط جمعی پیشرفته همانند ماهواره در صدد تسخیر فرهنگی و عقیدتی کشورها برآمده است که مهمترین آنها عبارتند از:

رادیو و تلویزیون

سینما و تئاتر

مطبوعات

ماهواره و ویدئو

کتاب[9]

 

 

ایدئولوژی رسانه غرب بر علیه مهدویت:

غرب برای مخدوش کردن چهره مهدویت از فرآیند کژ دسیسه نمایی رسانه ای استفاده کرده که در سه مرحله انجام می شود:

1. اهریمن سازی از طریق تحویل مفهوم زمینه سازی شیعی به موعود باوری شیطانی و گرایش های نابودگری جهان.[10]

2. به کارگیری همزمان روش های تبلیغی همراهی، الگویی و القای غیر مستقیم.[11]

3. تحکیم سازی و پایدار نمودن تصویر ذهنی ایجاد شده.[12]

 

برساخت های مهدوی و جایگاه رسانه ها

منظور از برساخت این است که مخاطبان عام به ندرت این توانایی را دارند که آموزه های مهدویت را از سرچشمه های اصیل آن دریافت کنند بلکه آن ها این آموزه ها را از برساخت های تغییری و بیش تر برساخت های رسانه ای دریافت می کند. براساس این مدل، برساخت های مهدوی درجاتی دارند. برساخت های درجه بالاتر از درجات پایین تر اخذ می شوند و از این رو هر گونه اشتباه در برساخت درجه پایین تر در درجات بالاتر منعکس می شود.[13]

که در سه دسته قابل بررسی هستند.

1. برساخت فرهنگ مهدویت با تعامل:

 رسانه در تعامل رسانه ای می توان فرهنگ مهدویت را در اشکال تعاملی همچون، نامه نویسی، گفت گوی تلفنی، با استفاده از یک رسانه فنی (کاغذ، سیم برق، امواج الکترومغناطیسی) به شیوه های ماهرانه زمینه آشنایی افراد را با فرهنگ مهدویت فراهم کرد.[14]

 

2. برساخت فرهنگ مهدویت با تعامل شبه رسانه ای:

در تعامل شبه رسانه ای فرهنگ مهدویت توسط روابط اجتماعی احراز شده به واسط رسانه های توده ای ( کتاب، روزنامه، تلویزیون، رادیو، سایت وبلاگ ...) منتقل می شود.[15]

 

3. برساخت فرهنگ مهدویت با تعامل رودررو:

این نوع تعامل دریافت حضوری به وقوع می پیوندد. برساخت فرهنگ مهدویت به این شیوه ویژگی گفت و شنودی دارد.[16]

 

نقش رسانه های غرب در تحریف مهدویت

با تشکیل حکومت شیعی توسط صفویه در ایران غرب بیش از پیش به خطر آفرینی و توانایی آموزه های مهدویت و لوازم آن پی برد و در صدد برآمد که به مطالعه پیرامون مهدویت بپردازد تا چگونگی تخریب این اندیشه خطر آفرین و یا بدل سازی از آن و گماشتن غرب در جایگاه منجی را بیاموزاند و از ضرباتی که تفکر مهدوی و لوازم آن به منافع استعمار وارد می آورد، جلوگیری کند و یا از شدت آن بکاهد.[17] و برای رسیدن به این هدف دست به اقداماتی زد که به چند نمونه آن اشاره می کنیم: .

 

1. تحریف سیمای پاک پیامبر اسلام: به عنوان مثال در کمدی الهی که «دانته» در بخش عمیق جهنم چه فردی بنام (Maometto) اشاره می کند « دروغ گو» و «خائن» است که غربیان نام مبارک پیامبر را به این صورت در کتابهای خود درج می کنند.[18]

 

2. فرقه سازی: پس جنگ جهانی دوم ناامیدی از تحقق انتظارات بشر از علم، انتظارات معنوی انسان معاصر را افزایش داد به گونه ای که تقریباً هر دو هفته، یک فرقه جدید معنوی و مذهبی در دنیا پدید می آید و تاکنون بش از 3000 فرقه مذهبی ظهور یافته است.[19]

 

3. شخصی سازی دین: در این نوع تحریف که دین را اول به یک امر قدسی شخصی و بعد به یک امر خاکی تبدیل می کنند.[20]

 

4. تحریف فرهنگ انتظار: جریان انتظار را همین شیب اصلاحاتی که به سمت مدرنیسم و لیبرال دموکراسی در حال جریان است در جامعه موعود انبیاء همان جامعه لیبرال و دموکراسی است.[21]

 

5. تحریف آخرالزمان: غربیان سوژه های آخرالزمانی بر اساس چند هدف مشخص، تولید آثار سینمایی سالیان اخیر را در دستور کار خویش قرار داده اند که چند هدف را دنبال می کنند.

هدف اول: سوء استفاده از احساس نیاز فطری و کنجکاوی طبیعی انسان امروز در خصوص آخرالزمان و در مسیر جلب سرمایه و کسب ثروت بیشتر است.

هدف دوم: ترویج نگاه آخرالزمانی مطلوب هالیوود در تعریف مفاهیمی نظیر، منجی، دجال وعلائم پایان دنیا بر اساس آموزه های توراتی و انجیلی

هدف سوم: پرداختن به موضوع آخرالزمانی ترسیم مغرضانه مختصات پیروان شیطان و نسبت دادن شر و پلیدی به بلاد مشرق زمین و کشورهای اسلامی، در اکثر این آثار، شیطان یا آنتاگونیست ریشه و منشأ شرقی دارد.[22]

اهداف و ابزارهای غرب بر علیه مهدویت: غربیان از ابزاری به عنوان رسانه بر علیه مهدویت استفاده می کنند تا به اهداف خود برسند که در اینجا به چند ابزار آنها اشاره می شود:

ساختن فیلم بر علیه مهدویت

ساختن بازیهای کامپیوتری

استفاده از اینترنت و ماهواره و رادیو

استفاده از مجلات، روزنامه و کتابها

هدف غربیان مقابله با امواج اسلام گرایی که در غرب آغاز گشته و واژگون جلوه دادن اسلام و نسبت دادن تروریسم به کشورهای مسلمان است که با استفاده از بزرگترین وسیله ارتباط جمعی که در اختیارشان است سعی دارند که به اهداف شوم خود برسند.[23]

مطبوعات، رسانه ها، خبرگزاری ها، سینما، تئاتر و به طور کلی وسایل ارتباطات جمعی تأثیر به سزایی در آگاهی مردم دارند و می توانند نظر آن ها را در باره امور گوناگون تغییر و در جهت مخالف آن سوق دهند بر این اساس به نظر می رسد که دنیای غرب به ویژه صهیونیست ها از این مهم غافل نمانده و جهت تسخیر مراکز خبری و اطلاع رسانی، نهایت توان خود را به کار گرفته و مسیر آن ها را به نفع خویش تغییر داده اند به عنوان مثال با تسلط بر رادیو در برخی کشورها مانند برزیل رادیو یهود یا در اسرائیل « صدای صهیون» یا « بی بی سی» یا فعالیت در نشریه مانند روزنامه «واشنگتن پست» یا روزنامه «نیویورک پست» یا نشریه «تایمز» توانسته اند فعالیت های زیاد بر علیه اسلام به خصوص مهدویت انجام دهند.[24]

 

نقش رسانه های غرب در تخریب مهدویت

حجم سنگین هجمه فرهنگی غرب و شرق شناسان و اسلام شناسان غربی علیه اسلام و قرآن کریم آن قدر گسترده و سهمگین است که تمامی باورهای انسانی و تاروپود عقاید اسلامی و ارزش های انسانی و اصالت های استقلال انسان شرقی را به خطر انداخته و آنان تلاش می کنند تا چهره مهدویت را تخریب کنند که به سه روش کلی در جهت رسیدن به اهداف خود عمل می کنند:

1. تخریب از راه معرفی سطحی: در این شیوه مفهوم مورد نظر به صورتی به مخاطب معرفی می شود که سطحی و کم اهمیت و یا خرافی به نظر برسد.

 

2. تخریب از راه معرفی نمونه منفی: در این شیوه مفهوم در قالب مثالی عینی منفی ارائه می شود.

 

3. تخریب از راه ایجاد ترس: در این روش مفهوم مورد نظر به شیوه ای معرفی می شود که نتیجه آن ترس و رعب مخاطب از آن مفهوم و به دنبال آن ترس از پیروان آن است.[25]

یکی از شگردهای دشمن حمله ای ناجوانمردانه با ژست های علمی و هنری در مقابل فرهنگ مهدوی است دشمن هدف های کوتاه مدت و طولانی مدت زیادی دارد از جمله:

 

1. نیروسازی با استفاده از خطرناک جلوه دادن جریان مهدویت:

در ادبیات غرب معمولاً از آخرالزمان با اصطلاح « آپوکالیس» و از نبرد و جنگ نهایی آخرالزمان که بین منجی جهانی و دشمنان او در می گیرد و یا باصطلاح ( آرماگدون) یاد می شود. که در این زمینه داستانها معمولاً منجی یک شخص غربی و دشمنان افرادی شرقی که اطلاعاتی از آنها در دست نیست به عنوان مثال می توان به فیلم «روز استقلال» اشاره کرد.[26]

 

2. ایجاد شک و تردید  معتقدان به مهدویت:

یکی از شیوه های مبارزاتی آنان ترویج افکار غلط و نادرست، نسبت به اسلام است آنان مروج این مطلب اند که اسلام، « دین شمشیر و خشونت» است مهم ترین ابزار غرب برای رسیدن به اهداف شوم خود ابزار فرهنگی هنری و خصوصاً سینما می باشد. رسانه های غربی در راستای سیاست های امپریالیسم غرب و صهیونیسم بین الملل در مورد نشان دادن چهره ای کریه از اسلام و القای خطرناک بودن این دین آسمانی آثار فراوانی از جمله «دروغ های حقیقی» «یونایتر» 93 را ساخته تا مسلمانان را تروریست و خطرناک جلوه دهد.[27]

 

3. ایجادتنفر نسبت به فرهنگ مهدویت:

هم اکنون که سیر محصولات فرهنگی غرب، برای تحقق بخشیدن به آرمان فوق، راهی بازارهای کشورهای مسلمان شده است دنیای جدید می پذیرد و او را عصاره نیروهای خیر عالم تصور می کند یکی از این محصولات فرهنگی که بسیار تأثیرگذار است بازیهای رایانه ای است که بیشتر سرمایه جهان سوم را هدف گرفته که تفکر حاکم بر این بازیها نشئت گرفته از منجیان متنوع آخرالزمانی است که دارای ویژگیهای منحصربه فرد می باشند.

آخرالزمان تکنولوژیک: در آخرالزمان تکنولوژیک ربات های ساخته دست بشر به مرحله ای از تکامل و هوش می رسند که علیه انسان ها دست به شورش زده و قصد نابودی نسل بشر را دارند که یک انسان شجاع آنها را نابود می کند مانند بازی (ماترکیس)

آخرالزمان طبیعی: طبیعت سر به شورش بر می دارد یا حیوانات ناشناخته و عظیم الجثه ای بر علیه انسان به وجود آمده مانند بازی( جزیره سایه ها)

آخرالزمان تخیلی: موجودات ناشناخته فضای زمین را نابود می کنند و یک منجی به مبارزه با آنها می پردازد مانند تام «ماجراجو»

آخرالزمان دینی: در آخرالزمان دینی انسان های شیطان صفت در قالب گروه های تروریستی قصد به دست گرفتن قدرت و نابودی تمامی عناصر پاک و خدای را دارند مانند بازی    «اسلحه مرگبار» « گروه ضربت»[28]

 

نقش رسانه های غرب در جایگزینی منجی

پای بندی ملتهای مسلمان به قوانین دینی و اصول و ارزش های مستحکم اسلامی غرب را بر آن داشت که « روشن فکری دینی» با مفهوم «عدم تعبد و التزام شرعی» و «آزادی خواهی غربی» و «تساهل و تسامح» و «رهایی از قوانین و چهارچوبه شریعت اسلام» را جایگزین آن ارزش ها نمایند.[29]

و در جهت رسیدن به اهداف خود دست به ایجاد فرقه سازی، به وجود آمدن عرفانهای نوظهور کرده که طی چند دهه اخیر اطلاعاتی مربوط به قریب به 2000 فرقه شناخته شده، به صورت غیر رسمی حاکی از وجود قریب 4000 فرقه است که این فرقه ها را به صورت کلی می توان در دو دسته تقسیم بندی کرد.

1. دسته اول: با رویکرد بخشی از آموزه های اسلامی و متمایل به خاستگاه سیاسی- اجتماعی مانند وهابیت و بهائیت.

2. دسته دوم: شبه مذهبی و شبه عرفانی ها، با التقاط و امتزاج ناشیانه و متفرق آموزه های مذهبی و غیر مذهبی رسیده از ملل و نحل مانند: اشو، عرفان جین و ...[30]

 

فرقه بهائیت: طریقتی است که در اواسط قرن 19 میلادی از بطن بابیت زائیده شد، بابیت محصول اندیشه های جوانی از علاقه مندان نحله نو بنیاد شیخیه بود که او را سید علی محمد   می خواندند او در شب پنجم جمادی الاولی 1260 خود را باب امام زمان خواند و بعد ادعای قائمیت کرد و خود را مهدی موعود معرفی کرده سپس با نگارش کتاب «بیان» که شریعت نامه وی بود خود را از انبیاء دانست و بعد ادعای خدایی کرد و نُه سال بعد اعدام شد و یکی از یارانش به نام میرزا حسینعلی مازندرانی نوری خود را بهاء الله نامید و توسط انگلیسیها و روسها حمایت شده و فرقه بهائیت را به وجود آورد که تاکنون به فعالیت خود ادامه داده و پیروان زیادی دارد.[31]

 

فرقه وهابیت: در سال 1135 محمد ابن عبدالوهاب به دنیا آمد در شهر قرینیه از توابع عربستان در شرح وی می نویسند که او علاقه زیادی به خواندن زندگینامه پیامبران دروغین داشت او توسط همفر که یکی از جاسوسان عالی رتبه انگلیسی بود حمایت شد و توانست فرقه وهابیت را تأسیس کند و حال هم در عربستان حکومت آل سعود که دارای سیاستهای انگلستان و یهودی هستند از دین وهابیت حمایت می کنند.[32]

فرقه شیطان پرستی: شیطان پرستی، یکی از  مظاهر اغطاط اجتماعی، اخلاقی و دینی به شمار می آید و این پدیده نشانه دوری انسان از فطرتی است که خداوند مردم را با آن آفریده.

پژوهشگران معتقد هستند که آغاز شیطان پرستی به قرن یکم میلادی برمی گردد و در ادیان کهن مصر الهه (سیت) یا (شیث) satah نامیده می شده.[33]

 

افکار آداب و رسوم شیطان پرستی:

1. ظلم به شیطان از طرف خداوند

2. آزاد گذاشتن عنان نفس برای انجام اعمال جنسی

3. پوشیدن لباس سیاه و موهای بلند انداختن صلیب شکسته در گردن

4. برگزاری انجام مراسم خود در اماکن متروکه

5. استفاده از موسیقی پر سروصدا راک

6. آزادی و خودکشی حق آنان است

7. نبش قبر و بیرون آوردن اجساد مردگان و رقص بر جسد

 

وصایای نُه گانه شیطان پرستان:

1. عنان نفس را آزاد بگذار

2. از شیطان پیروی کن

3. شیطان نماد حکمت آلوده و نماد زندگی اصیل است

4. افکار شیطان محسوس، ملموس و قابل دیدن است و طعم دارد و عمل به آن باعث شفای تمام بیماری های جسمی و روانی است.

5. نباید عاشق شد

6. باید عاشق شیطان شد

7. حقت را از دیگران بگیر

8. همسایه ات را دوست نداشته باش

9. ازدواج نکن، بچه دار نشو[34]

 

 

دسته دوم شبه مذهبی و شبه عرفان

اشو: اشو در یازدهم دسامبر 1931 در روستای کوچو ادا در استان مادیا پراوش هند دیده به جهان گشود. اشو در 21 مارس 1953 از دانشگاه سائوگر در رشته ی فلسفه دانش آموخت و نُه سال در دانشگاه جبال پور هند به تدریس فلسفه مشغول شد و در همان ایام به سراسر هندوستان سفر می کند و به مباحثه با رهبران ادیان مختلف می پردازد او بیش از 35 سال مستقیماً به ارائه دیدگاه های خود درباره ی انسان مراقیه، بلوغ، عشق و سکوت می پردازد و سرانجام در نوزدهم ژانویه 1990 کالبد خاکی خویش را ترک گفت.[35]

عرفان اکنکار: عرفان اکنکار توسط پال توئیچل در ایالات متحده آمریکا پدید آمد پال اظهار می دارد که در سه سالگی از طریق ناخواهریش سفر روح را آموخته است. او تجربیات عرفانی خود را در کتاب نسیم تحول به نگارش درآورد.[36]

عرفان چین: مؤسس جینیم کسی به نام مهاویره است او در سال 599 ق.م در ایالات      متولد و در سال 527 وفات یافت.

 

اعتقادات:

1. نجات روح از تمام آلام بدون تحمل رنج و ریاضات شدید به دست نمی آید.

2. دومین اصل پیروی از قاعده اهیسا، یعنی نیاز هیچ جانداری است مهاویره همیشه با خود جارویی نرم داشت تا هر جا که احتمال می داد جانوری یا حشره ای باشد آنجا را پاک کند و کشاورزی حرام.

3. از نظر جین ها استعداد از بشر یا کتاب بشر بی اثرات روحانیون تأثیری در بهبود زندگی انسان ندارند وداها مقدس نیستند و هر فرد باید از درون خود استعداد جوید و تنها به وسیله وصول ریاضت است.[37]

نتیجه گیری:

حاصل محفل اینکه رسانه وسیله ای است برای رساندن پیام که بیشترین تأثیر را در مخاطب دارد رسانه های جمعی از قوتی ترین ابزاری است که استکبار جهانی جهت مقابله با مهدویت از آنها استفاده می کند. غربیان در جهت تحقق اهداف خود از شیوه هایی مانند تحریف، تخریب و جایگزینی منجی استفاده می کنند. و در این زمینه به ساختن فیلم و نشر کتاب و مجله پرداخته اند در نتیجه در پایان توجه به این نکته ضروری است که تدبیر جهت مقابله با این گونه انحرافات صورت بپذیرد.

 

پی نوشت ها:



www. Tech terms.com.2005[1]-.

[2]- مشرق موعود، سال چهارم، شماره 16، زمستان 1389، ص 32، حامد پور رستمی.

[3] - ژان، کازنو، جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی، ترجمه باقر ساروخانی و منوچهر محسنی، تهران، مؤسسه اطلاعات، 1372ش.

[4]- همان.

[5]- سید محمد مرتضوی، فصل نامه عملی- پژوهشی موعود، سال چهارم، شماره 16، زمستان 1389، ص 57.

[6]- محمد باقر ساروخانی، جامعه شناسی ارتباطات، ص 45، تهران، اطلاعات 1367.

[7] - علی جدید بناب، عملکرد صهیونیسم در برابر جهان، ص 73، قم، مرکز انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1385.

[8]- سلطانی فر، محمد و شهناز هاشمی، پوششش خبری، انتشارات سیمای شرق، 1382.

[9]- نفوذ و استعاله، معاونت سیاسی نمایندگی ولی فقیه در قرارگاه ثارالله.

[10] - کارل، مانهایم، ایدئولوژی و اتوپیا: مقدمه ای بر جامعه شناسی شناخت: ترجمه فریبرز مجیوی، تهران، سمت، 1380، ص 272و273.

[11] - محمد شیرازی، جنگ رواین و تبلیغات، مفاهیم و کارکردها، ص 162و 164 تهران، دفتر نمایندگی ولی فقیه، در دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه پاسداران، 1380ش.

[12]- نصر، صلاح، جنگ روانی، ص 159، ترجمه محمود حقیقت کاشانی، تهران، سروش 1387 ش.

[13]- علی میرزا محمدی، سید رضی موسوی گیلانی، فصلنامه مشرق موعود، شماره 16، ص 10.

[14]- همان.

[15]- همان.

[16]- همان.

[17]- دکتر علی اکبر جعفری، عبدالعلی ترابی و رنو سفادرانی، فصلنامه پژوهشی مهدوی، سال اول، ش 4.

[18]- ادوارد سعید، شرق شناسی، ص 128.

[19] - مجله امان، جنبش های نو پدید باطنی در ایران، فصل نامه آیین سلوک سال دوم، شماره 5و6، سال 1385، ص 77.

[20]- کتبا نقد شماره 35، ص 190، جنبش های نو پدید باطنی در ایران، ص 70.

[21]- سید محمد مهدی میرباقری، فصلنامه مشرق موعود، ش 108، ص 53.

[22]- جمعی از نویسندگان- پیشگوییها و آخرالزمان، ص 121، 122، 123.

[23]- حمیدرضا، بیات، سینمای آخرالزمان و مهدویت، نرم افزار چند رسانه ای آخرین امید.

[24] - همان.

[25]- زهیر دهقانی آرانی، امان، شماره 41، فروردین و اردیبهشت 92، ماهنامه فرهنگ و معارف مهدوی.

[26]- دکتر سید علیرضا سجادپور، مجله امان، شماره 9، بهمن و اسفند 1389.

[27]- مقاله «محمد کیت» هفته نامه اشپیگل، به نقل از « گذری بر اندیشه دینی در غرب» محمد ونگی فراهانی، صص 161و 162.

[28]- مهدی حق وردی، مهدویت، موضوع بازیهای رایانه ای در مغرب زمین، نرم افزار چند رسانه ای آخرین امید.

[29]- خسروشاهی، هادی، واتیکان: دنیای اسلام و غرب، نشر شرون، تهران، 1380.

[30]- اسماعیل شفیعی سروستانی، رادیو معارف، 16/10/89 از سری مقالات کتابخانه دیجیتالی آخرین امید.

[31] - علیرضا روزبهانی بروجردی، در جستجوی حقیقت ( کاوشی در فرقه ضاله بهائیت)، انتشارات مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، 1388.

[32]- نعمت الله حشمتی، از سری مقالات کتابخانه دیجیتالی آخرین امید.

[33] - سید شاهپور حسینی، ماهنامه موعود شماره123.

[34]- همان.

[35]- اشو، مراقبه شور سرسستی، ترجمه امید اصغری، تهران، ندای سخن، 1382.

[36]- آفتاب و سایه ها، نگاهی به جریانهای نوظهور معنویت گرا، محمدتقی مغالی، قم انتشارات نجم الهدی، 1387.

[37]- همان.

نظر ها

zahra
# zahra
چهارشنبه 18 فروردین 1395 07:24 ب.ظ
بسیار عالی بود سپاسگزارم

ثبت نظر

نام

ایمیل

وب سایت